|
خانه » خانه » فروش و صادرات بیش از ۹۷ درصد محصولات تولیدی در سال ۹۵ توسط شرکت فولاد کاوه جنوب کیش

فروش و صادرات بیش از ۹۷ درصد محصولات تولیدی در سال ۹۵ توسط شرکت فولاد کاوه جنوب کیش

سایت چیلان به نقل از متال اکسپرت طی گزارشی غیرواقعی خبر از بازنگری در اجرای فاز دوم و خلل در فروش و صادرات محصولات شرکت فولاد کاوه جنوب کیش داده است.

این شرکت دارای ۲ فاز جداگانه فولادسازی (هرکدام با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال) است که فاز نخست این فولادساز در مهرماه ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید و فاز دوم فولادسازی این شرکت نیز با پیشرفت نزدیک به ۴۰ درصد تا پایان ۲۰۱۸ به بهره برداری خواهد رسید.
خبر کذب وجود بحران در صادرات و فروش محصولات این شرکت در شرایطی اعلام شده که در سال ۱۳۹۵ از حجم ۶۲۴ هزار و ۳۵۸ تن محصول تولیدی ۶۰۷ هزار و ۵۷۶ تن شمش به صورت صادرات و فروش داخلی عرضه شده است به عبارتی بیش از ۹۷ درصد محصولات تولیدی این شرکت در سال ۹۵ در بازارهای داخلی و خارجی بفروش رسیده است.
حال انعکاس چنین اخباری با وجود چنین آمار و ارقامی جای بسی سوال دارد. بی شک ورود جدی تر صنعت فولاد ایران به بازارهای خارجی و کاهش سهم رقبا از این بازار با توجه به افزایش تولید محصولات فولادی در داخل ایران منافع برخی را به خطر انداخته است چراکه تحمل افزایش سهم ایران از عرضه محصولات فولادی را ندارند. طبیعی است در این میان رقبای خارجی به دنبال کاهش سهم این رقیب قدرتمند و یا حذف این رقیب باشند.
برای نمونه در نیمه سال ۱۳۹۵ بحث دمپینگ برای فولاد ایران از زبان رقبای اروپایی مطرح شد که تنها بهانه ای بود برای حذف مزیت های تولیدی و رقابتی شرکت های فولاد ایران که البته راه به جایی نبرد. انتشار این نوع اخبار و گزارش های کذب همچون نمونه جدید متال اکسپورت نیز بی راهه ای برای از میدان خارج کردن رقبایی همچون شرکت فولاد کاوه جنوب کیش از بازار بین المللی است.
حال اینکه چرا این بار شرکت فولاد کاوه جنوب کیش مورد این هجمه قرار گرفته این است که این شرکت با توجه به استقرار در ۵ کیلومتری بندر بزرگ شهید رجایی و دارا بودن دیگر مزیت های بی بدیل منطقه ای همچون دسترسی های آسان به منابع انرژی و مواد اولیه استراتژی فروش خود را مبتنی بر صادرات قرار داده است. این شرکت تلاش دارد بیش از ۹۰ درصد محصولات خود را صادر کند و حدود ده درصد دیگر را نیز در داخل کشور عرضه نماید که البته این شرکت نه برای فروش داخلی و نه برای صادرات خود با بحرانی روبرو نیست و مادام توان فروش و صادرات محصولات با کیفیت خود را داشته است و طی بررسی های بازار نیز برآوردی از بروز چنین بحرانی ندارد؛ بلکه امید دارد صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری خود را طی سال ۹۵ به ۳۰۰ میلیون دلار برساند.
حال هدف قرار دادن مزیت های رقابتی شرکت های تولیدی در حوزه فولاد گویی رویکرد جدیدی است که برخی نشریات خارجی در پیش گرفته اند و رسانه های داخلی نیز بدون تحلیل صحیح از اهداف چنین خبرسازی هایی صرفا اقدام به ترجمه و انعکاس این اخبار می کنند که امید است در این شرایط حساس بازار رسانه های داخلی با شناخت کاملتری از شرایط بازار نقش ابزاری برای اهداف رقبای خارجی قرار نگیرند.
تاریخ: ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
منبع : روابط عمومی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش